Slik var Norges første nabolagsmarked

Nabolagsmarked gir anledning til å bli kjent med nye naboer

I begynnelsen av mai dukket det opp noen innbydende plakater i mitt nærområde: «Velkommen til nabolagsmarked lørdag 7.5, kl 13-15.» Jeg gjenkjente dette fra en Facebook-side jeg nylig var blitt invitert til, og stoppet opp for å lese.

Alle var invitert: «Finn frem fravokste barneklær, ubrukte hageredskaper, pyntegjenstander som har ligget bortgjemt, bøker andre kan få gleden av å lese, stiklinger eller nysådde tomatplanter – og lag din egen markedsbod. Gi bort eller selg. Velkommen!»

På skattejakt i eget nabolag

Da lørdagen kom satte vi frem et bord i oppkjørselen med noen av de ovenfor nevnte varer, noterte ned vippsnummer og veiledende priser, og gikk på skattejakt i eget nabolag. Noen timer senere kom vi tilbake med nye bøker, gøyale gummistøvler, en nydelig genser, håndlagde glass, pynteputer til utemøblene og en jalapeno-spire. I tillegg hadde vi blitt kjent med noen nye naboer, fått oppdatert oss i forhold til hvem som hadde solgt der og hvem som hadde flyttet inn her. Det viste seg at pappaen jeg akkurat hadde sittet sammen med på foreldremøte bodde i gata like ved oss, og at broren til kjæresten til mora til min datters klassekamerat var like glad i å samle på gamle gjenstander som min egen mann. Ei dame jeg dro kjensel på viste seg å ha leid hytte av oss for noen år siden, og som om ikke det var nok fikk jeg en prat med foreldrene i klassen til yngstemann.

Et Naturvernforbund-konsept

En av foreldrene, Janne Melbye Gillgren, er initiativtaker til Nesoddens første nabolagsmarked. Hun jobber på hovedkontoret til Naturvernforbundet og forteller at dette er et naturvernforbund-konsept:

– Nabolagsmarked er en av flere strategier for å redusere forbruket vårt. Naturvernforbundet jobber for å få til en overgang fra «bruk og kast» til forlenget bruk av det som er produsert. Vi har mange ting, og mange ting vi bruker kun i en kort periode.

Janne forteller at vi ser ut til å glemme verdien av det vi har. Dette håper hun blant annet nabolagsmarked kan være med og gi oss en påminnelse om. Det vi ikke selv har bruk for lengre, kan være en skatt i andres hender.

Å løfte tingenes verdi

Nabolagsmarkeds-ideen, som ble lansert over hele Norge lørdag 7. mai i år, er inspirert av såkalte «Jumble Trails» i England. På en nettside som forklarer konseptet kan jeg lese: «Nabolaget kommer sammen og alle som ønsker setter opp sin markedsbod denne ene dagen. Du kan gå rundt i området, treffe masse hyggelige folk, gjøre et røverkjøp og oppdage noen nye favorittsteder du kanskje ikke visste om.»

På Nesodden var det nydelig vårvær denne lørdagen, men slik var det ikke alle steder i landet:

– Neste år vurderer vi å legge Nabolagsmarkedet litt senere på året i håp om bedre vær flere steder. Da vil vi også styre unna de mest populære loppemarkedshelgene, som ofte finner sted i starten av mai, sier Janne.

Dette siste, med «å gå loppemarkedene i næringa» har noen uttrykt bekymring for. Janne mener det bør være plass til begge deler:

– Kanskje vil man legge ut litt finere ting i en markedsbod enn hva man ville gitt til et loppemarked. Du bestemmer jo selv om tingen skal gis bort eller selges. Ett av målene med konseptet er nettopp å løfte tingenes verdi.

En nasjonal markedsdag.

Med én nasjonal dato gis det også et insentiv for folk til å se over hva man faktisk har, hva man fortsatt trenger og hva som kunne få et nytt liv i andres hender.

– Vi håper dette kan bli en «kickstart» for en mer bevisst delingsøkonomi, legger Janne til. På landsbasis var det 220 nabolagsmarkeder, og på Nesodden deltok Oksval, Bjørnemyr, To Vest og flere steder på Tangen. Det var stort sett enkeltpersoner som tok initiativ til dette. Janne forklarer at Naturvernforbundet stiller med plakater og brosjyrer, samt tips til markedsføring og gjennomføring. Selv lagde hun et offentlig arrangement på Facebook, inviterte alle hun hadde kontakt med i eget nabolag og oppfordret folk til å legge til sine FB-venner. I tillegg hang hun opp plakater i nabolaget:

– Siden jeg jobber med konseptet ville jeg gjerne teste dette i mitt eget nabolag. Det var nok ikke så veldig mange som handlet denne lørdagen, men endel deltok. Det var rundt ti salgsboder i vårt område.

Snakket med naboen for første gang

Og om salgstallene ikke var så veldig store tror Janne dette kan bli en hyggelig og viktig tradisjon fremover:

– Mange poengterte at de hadde snakket med naboen for første gang! En nøkkel for delingsøkonomien er jo nettopp at vi blir kjent med hverandre og våger å spørre om det er noe vi kunne trenge å låne.

Eneste nedtur for egen del var at de som hadde forsynt seg av vår markedsbod, i en litt bortgjemt gate, det var kråkene. De hadde hatt nabolagsfest på tomatplanter og egg fra frittgående høns. Neste år håper vi på enda flere deltakere og kjøpere, og ser frem til nye bekjentskaper og røverkjøp. Og kanskje vi skal la oss inspirere av kråkene til å legge til rette for gatefest i samme slengen! Dette konseptet må vel være liv laga på Nesodden!